PADI IDC CENTER

  • Veletržní 31, Praha 7,  170 00
  • +420 251 564 098

Safari Egypt vraky na severu

Termín 20. - 27.4.2017

Cena: 28 900 Kč

Na jaře 2017 se po menší pauze opět vydáme zapotápět na nejlepší vraky v egyptské části Rudého moře. 

Po příletu do Hurghady se přesuneme autobusem do přístavu, kde se nalodíme na loď Aphrodite a v první části safari se zaměříme na lokality v oblasti Shaab Abu Nuhas, kde jsou známé vraky Giannis D, Carnatic, Chrisoula K a Kimon M a kousek vedle známý vrak Rosalie Moller.  Poté se přesuneme k nejznámějšímu vraku Rudého moře, k SS Thistlegorm a také se zapotápíme na nejjižnějšímu cípu Sinajského poloostrova - Ras Mohamedu. Pokud nám počasí dovolí, tak se jako bonus tohoto safari vydáme do oblasti Safagy, kde prozkoumáme vrak trajektu Salem Express a pokusíme se najít další málo známý vrak trajektu Al Kahfain. 

Zázemím nám bude nádherná potápěčská loď Aphrodite, která je velmi luxusně vybavena jak pro ubytování, tak samozřejmě pro potápění. Ve výbavě nechybí 2 malé čluny pro pohodlnější obsloužení potápěčů, láhve 12 i 14 litru a membránový systém pro plnění nitroxu.

Program budeme přizpůsobovat požadavkům skupiny a počasí. Na své si přijdou jak rekreační, tak i TEC potápěči. 

Na každý den jsou naplánovány 3 ponory a pro zájemce skoro každý večer možnost nočního ponoru. Poslední den plavby 1 až 2 ponory, vysycení, osušení výstroje. Poslední noc přenocování na lodi v přístavu v Hurghadě, případně v hotelu.

I když se jedná o severní vrakovou trasu, kde se zapotapíme na vyhlášených vracích, tak do programu zařadíme i potápění na korálové zahrady, útesy a stěny.

Loď M/Y APHRODITE 

Skvěle vybavená potápěčská loď  byla zprovozněna v květnu 2008. Ubytuje celkem 23 potápěčů v 11 prostorných klimatizovaných kabinách s vlastními koupelnami. Loď má 2 velké sluneční terasy, potápěčskou platformu, komfortní jídelnu oddělenou od salónu. 

 

Technická specifikace lodě:

  • Klasifikace: Luxury Plus – Gold Class
  • Rok výstavby:  2008     
  • Počet cestujících: 22 (23)
  • Délka: 35 m Šířka: 8,3 m
  • Motory: 2 x MANN TD 1200 HP
  • Generátory: 2 x Perkins Silent 85 kW 
  • Navigace: GPS, echosonda, radar, kompas
  • Komunikace: radio VHF, HF, satelitní telefon, internet
  • Voda: nádrž 16 tun + desalinizační jednotka 1,5 tuny za den
  • Bezpečnostní a záchranná výbava: 35 vest, 2 záchranné rafty, požární systém, lékárnička, kyslík

Potápěčská výbava:

  • Kompresory: Bauer Mariner 240 a L&W 280 l/min
  • Nitrox Membrane  
  • Na objednávku twin sety, deco láhve
  • Láhve: hliníkové 12 l a 14 l , ventily DIN/INT
  • Možnost twinsetů, postranních láhví 8 nebo 10 l.
  • 2 x Zodiak 5,2 m, motory 40 HP

Ubytování:

11 dvoulůžkových prostorných kajut. Všechny kajuty mají vlastní koupelny s toaletou. Jsou také vybaveny klimatizací s vlastní regulací teploty, chladničkou, postelemi vedle sebe a regulovatelným hudebním kanálem.
 
V podpalubí se nachází 6 kajut TWIN  a 1 prostorná kajuta Master Suite s velkou manželskou postelí.

Na střední a horní palubě jsou 4 kajuty TWIN SEA VIEW s oddělenými lůžky a velkými okny s výhledem na moře. Jedna z nich má větší manželskou postel a jedno oddělené lůžko, vhodná pro rodinu s dítětem (třílůžková kajuta).

Salón/jídelna:

Prostorný, pohodlný salón, klimatizace,  Plasma  TV, DVD, zvukový systém domácího kina, play station 2.
Samostatná klimatizovaná jídelna (8 x 4,5 m) se 2 velkými stoly pro 24 osob.

Posádka:

12 osob – kapitán, mechanik, kuchař, pomocník kuchaře, barman s asistentem, 4 námořníci, 2 průvodci.

Cena: 28 900 Kč


Cena zahrnuje: letenku Praha - Hurghada, transfery, safari, potápění, plnou penzi a nealkoholické nápoje

Cena nezahrnuje: vízum do Egypta 25 USD (platí se při příletu v Egyptě), spropitné posádce cca 35-50 Euro, poplatek za národní park a marine fee 30 Euro, alkohol, presso apod., nitrox 30 Euro za týden, zapůjčení deco láhví (nebudou potřeba), dvojče 60 Euro/týden, 15L láhve 30 Euro/týden.

Popis lokalit
 

Vrak CARNATIC

Carnatic byla rychlou anglickou lodí 90 metrů dlouhou s výtlakem 1776 tun. Byla vypuštěna v roce 1862 a byla vybavena velkými stěžni a silným parním motorem.
Loď vyplula ze Suezu 12. září 1896 a mířila do Bombaje v Indii. Při své cestě vezla 230 pasažérů a kromě pošty pro anglické vojáky v Indii, také množství lahví vína a  „London Soda Water“. V noci 13. 9. 1869 skončila svou cestu na ostrých korálech Abu Nuhas. Kapitán včas nerozpoznal závažnost poškození lodi a nechal pasažéry strávit noc na palubě v očekávání pomoci od lodě Sumatra. Během noci začal silně foukat vítr a velké vlny natolik poškodily loď, že se rozlomila ve dvě části. Záďová část se potopila bezprostředně a vzala s sebou více než 20 pasažérů, příď uvázla na útesu, kde zůstala několik měsíců, než ji další bouře potopila k úpatí reefu.

Vrak leží na levém boku v hloubce 25 metrů. Po obhlídce celé lodi se potopte k zádi, kde je vidět mohutný lodní šroub se 3 lopatkami. Střední část lodi je totálně zničená. Vedle leží 2 lodní stožáry. Ještě před několika lety byly vidět v trupu lodi lahve vína a oválné flašky London Soda Water s vylisovanými jmény Bombay a Calcuta, jako místo jejich destinace.


Vrak GHIANNIS D.

Nejlépe zachovaný vrak z pěti vraků v oblasti Abu Nuhas.
Ghiannis byla velká obchodní loď 100 metrů dlouhá s výtlakem 3000 tun, byla vyrobena v Japonsku v roce 1969. Vyplula na svou poslední cestu z přístavu Rijeka v Chorvatsku v dubnu 1983, aby přistála v přístavu Hodeida v Jemenu. Z neznámé příčiny nebo snad pro špatnou navigaci došlo 19. dubna 1983 ke kolizi s útesem Abu Nuhas. Vzdor silnému nárazu na korálový útes se loď nepotopila bezprostředně, ale zůstala zachycena na reefu a posádka stačila uniknout do bezpečí. Trup nemohl dlouho odolávat vlnám a nárazům na ostré korály. Po několika týdnech se loď uvolnila a rozlomila ve dvě části a zmizela úplně. Obě dvě části leží na písečném dně v hloubce 27 metrů a obě leží na levoboku.

Zajímavá je záď lodi, která je perfektně zachovaná. Je zde vidět lodní šroub s ohnutými lopatkami. Nádhernými objekty k fotografování jsou horní paluba, kapitánský můstek, impozantní komín označený písmenem D – znak řecké lodní společnosti Danae. Přes komín je dobře vidět hlavní stožár a dva lodní nákladové jeřáby. V oblasti pod komínem najdete několik velkých otvorů (oken) vedoucích do nitra lodi. Při průzkumu tohoto prostoru je potřeba dávat pozor na ostré části vraku. Centrální část lodi s nákladovými prostory byla kompletně zničena. Mnoho částí vraku je rozházeno v okolí na písečném dně. 
 

CHRISOULA K.

Vrak TILE – tato ohromná nákladní loď je někdy mylně nazývána Chrisoula K. Její příďová část nyní leží na reefu Abu Nuhas. Příď vraku je nad vodou a je perfektně zachovaná.
Tato obchodní loď přes 100 metrů dlouhá, která křižovala vody v oblasti Gobalu na počátku 80tých let, vezla náklad italských dlaždic do přístavu v Saudské Arabii. Ani ona se nevyhnula osudu jiných lodí, a neznámo proč skončila svou poslední cestu na reefu Abu Nuhas. Pravděpodobně příčinou nehody nebylo špatné počasí, které by vychýlilo loď ze správného kursu, ale zřejmě lidská chyba. Velká rychlost, kterou loď najela na reef spíše svědčí o tom, že  posádka byla absolutně přesvědčena o správnosti svého kurzu a včas nezpozorovala vychýlení z bezpečného koridoru. Síla při nárazu byla tak velká, že se loď rozlomila na 3 části a ihned se potopila. Posádka se i přes ohromnou sílu nárazu na reef bezpečně unikla. Zadní čtvrtina lodi se částečně přetočila a odpočívá ve 27 metrech na pravoboku, zbytek trupu leží podél reefu. Příďová část sedí na útesu a trčí z vody.

Průzkum vraku začněte v nejhlubší oblasti, kde se nachází záď s čtyřlopatkovým lodním šroubem a kormidlem. Pokračujte podél hlavní paluby do menší hloubky, až narazíte na lodní jeřáb ležící na dně. O kousek dále, v hloubce kolem 19 metrů, můžete najít lodní komín. Z písčitého dna se zde objevuje zahrada úhoříků stojících ve vertikální poloze. Pokračujte podél paluby, až dosáhnete otvoru, kterým můžete vidět náklad dlaždic označených „Made in Italy“ rozházených chaoticky uvnitř trupu.  Buďte velice opatrní, abyste nezvířili jemný sediment ležící v trupu lodi. Plavte do strojovny, té dominuje velký, nyní tichý, 12válcový motor. Můžete také vidět různé kusy pracovního nářadí poházené kolem.

KIMON M

Nákladní loď 106 metrů dlouhá s výtlakem 3714 tun, vyrobená v německých loděnicích v roce 1952. Byla vybavena čtyřmi osmiválcovými dieselovými motory.

V roce 1978 přepravovala náklad čočky z Turecka do Bombaje. Kapitán lodi strávil dva dny a dvě noci manévrováním v Suezské a Gobalské úžině. Po překonání nejnebezpečnější části cesty předal 12. 12. 1978 službu jednomu z důstojníků, krátce na to loď v plné rychlosti narazila na severovýchodní cíp reefu Abu Nuhas. Nedaleko plující loď zachránila celou posádku. Loď zůstala uvízlá na reefu, což umožnilo zachránit část nákladu. Za několik dní ve vlnobití sklouzla z reefu a potopila se. Nyní leží na pravém boku na písečném dně.
Později byly v boku lodi vyřezány otvory, kterými byly vytaženy lodní motory

SS THISTLEGORM

Parní loď, 126 metrů dlouhá s výtlakem 4898 tun, vypuštěna na moře 9. 4. 1940, vykonala několik velkých cest. 1. do USA, aby přivezla součástky do letadel, 2. cesta do Argentiny pro obilí, 3. cesta do západní Indie pro cukr a rum. Poslední byla naplánovaná kolem Afriky a přes Suez do Alexandrie. Cesta začala z přístavu Glasgow 2. 6. 1941. V konvoji lodí pokračovala přes Kapské město a dále nahoru podél východního pobřeží Afriky. Přes Suezský kanál měla doplout do Alexandrie, kam vezla válečný materiál určený pro Montgomeriho 8. armádu v Tobruku (nákladní auta, motocykly, zbraně a střelivo, letadla, radiostanice, lodě a mnoho dalších). Dále vezla dvě soupravy lokomotiv pro egyptskou železnici. V noci 5. 10. 1941 ji zasáhly letecké pumy shozené z německých Heinkelů patrolujících nad Suezským zálivem. Dvě pumy dopadly do 5. nákladového prostoru kde explodoval náklad munice. Výbuch byl tak mohutný, že obě lokomotivy vylétly vysoko do vzduchu. 6. 10. 1941 v 1:30 šel Thistlegorm ke dnu. Zahynulo 9 lidí, kapitán Ellis a zbývajících 35 členů posádky bylo zachráněno a odvezeno do Suezu. 

Thistlegorm leží ve 30 metrech na písečném dně ( nejnižší bod ve 32 metrech a nejvyšší v 15 metrech). Střední část trupu v epicentru výbuchu je totálně zničená. Záď s mohutným lodním šroubem leží na boku a je dobře viditelná. Na palubě je hlavní protiletadlové dělo a 39mm kanón. Příďová část začíná 15 metrů pod hladinou a až po kapitánský můstek je dobře zachovaná.

Vrak objevil Jean Jacques Cousteau v roce 1955, ale nezaznamenal jeho pozici. Vrak byl znovuobjeven na počátku 90. let. Od té doby je potápěči často navštěvován.

Vrak Al Kahfain

Zatím málo navštěvovaný vrak trajektu u útesu Shaab Sher, který se nachází přibližně 2 kilometry od vraku Salem Express. Jedná se o 115 metrů dlouhý vrak trajektu, který byl na vodu poprvé spuštěn v roce 1966 a ztroskotal po explozi a následném požáru ve strojovně v listopadu 2005. Při své poslední plavbě ze Suezu do Saudské Arábie trajekt nevezl žádné cestující a posádka opustila loď na záchranných člunech.

Vrak leží na dně téměř kýlem nahoru v hloubce mezi 6 a 25 metry. Na této lokalitě se dá potápět pouze při velmi dobrém počasí.

Salem Express

Egyptský trajekt Salem Express se vydal na svoji poslední plavbu dne 15. 12. 1991 z Jeddahu v Saudské Arábii do Safagy v Egyptě. Většina pasažérů byli poutníci, kteří se vraceli z Mekky. Jen 10 kilometrů od svého cíle trajekt narazil na korálový útes a během několika minut zmizel pod hladinou. Dnes najdete 114 metrů dlouhý vrak v hloubce od 10 do 30 metrů, kde jej pomalu obrůstají korály. Po potopení se usadil na boku, takže i veškeré vybavení se přesypalo na jednu stranu. Interiér trajektu je při bližším prozkoumání poměrně zachovalý, kapitánský můstek zůstal prakticky v neporušeném stavu. V těsné blízkosti paluby jsou poházeny ještě přivázané záchranné čluny a množství odlomených kousků palubního zastřešení.
 

Ras Mohamed

Národní park Ras Mohamed se rozkládá na ploše téměř pět set kilometrů čtverečních a je považován za jedno z nejkrásnějších míst pro potápění na světě. Ras Mohamed, hlavně útesy Jolanda a Shark reef, je vyhlášený svou bohatostí podvodního života. Krásné stěny padají do magických hloubek s fascinujícím množstvím ryb, častým výskytem želv, napoleonů a šancí na setkání s delfíny.

Rosalie Moller

108,2 metrů dlouhá a 10 metrů široká nákladní loď o výtlaku 3 963 tun byla postavena v Glasgow roku 1910 a spuštěna na vodu pod jménem Francis. V roce 1931 byla prodána skandinávské společnosti Moller Line a přejmenována na Rosalie Moller. Jedna z námořnických pověr praví, že změna jména přinese lodi tragický konec. Rosalii se tato sudba vyplnila o deset let později.  Rosalie Moller 11. září pod velením australského kapitána Jamese Byrna vyplula s nákladem uhlí z jihoafrického Durbanu do Alexandrie. V noci ze 7. na 8. října zakotvila poblíž ostrova Gubal a čekala na povolení vplout do Suezského zálivu, který byl uzavřen kvůli minám.  8. října v 0:45 se rozhoukala poplachová siréna, oznamující nálet. Dva bombardéry HE 111 zaútočily vzápětí. Jejich bomby našly svůj cíl a rozervaly na pravoboku část trupu lodi. Rosalie Moller se potopila o hodinu později do padesátimetrové hloubky. Chátrající loď se stala součástí místního ekosystému, zabydlely se na ní rozmanité druhy mořských rostlin a živočichů.

Máte zájem? Dejte nám vědět a ozveme se vám

Jiná:
cm
kg

Zpracování osobních údajů poskytnutých v tomto formuláři je nezbytné pro plnění smlouvy či jednání o nabídce služeb. Více viz Zásady zpracování osobních údajů.

top