PADI IDC CENTER

  • Veletržní 31, Praha 7,  170 00
  • +420 251 564 098

Vraky Chorvatsko - ostrov VIS

Termín 14. - 18.6.2016

Cena: 9 800 Kč

Na červen jsme nejen pro členy teamu WRECK FANATICS připravili expedici na ostrov VIS, kolem kterého je několik vraků patřících k tomu nejlepšímu co Chorvatsko nabízí. A to určitě stojí za prozkoumání.

Tento prodloužený víkend je samozřejmě otevřen i pro nevrakové potápěče, kterým ostrov nabízí nepřeberné množství nádherných stěn, jeskyní a dalších lokalit.

No a v neposlední řadě je vítán i nepotápěčský doprovod. Vezměte manželky, manžely, partnery, partnerky a samozřejmě děti a hlídače a hlídačky.

PROGRAM:

 15.6. středa: příjezd, ubytování a welcome párty
16.6. čtvrtek: vrak Vassilios a vrak Teti
17.7. pátek: vrak Fortunal a vrak Teti
18.8. sobota: vrak Brioni a vrak letedla B-24
19.6. neděle: vrak Vassilios a odjezd domů

Program je samozřejmě orientační, můžeme ho změnit dle našich přání a požadavků a je nutné brát ohled i na počasí. 

UBYTOVÁNÍ:
Bydlení máme zařízeno v soukromých, plně vybavených apartmánech. 

 

 

 

 

 

 

CENA:
Cena pro potápěče 9 800 Kč
Cena pro nepotápěče 2 900 Kč.

Cena zahrnuje: ubytování, ponory dle rozpisu, plnění láhví vzduchem
Cena nezahrnuje: dopravu, pojištění, půjčovné, plnění deko láhví, stravování

 

Vraky, které máme v plánu navštívit:

VASSILIOS T. (původně Eastern Temple)

Typ vraku: nákladní
Výroba: 1920, Japonsko, loděnice Nitta Shipbulding Yard, Osaka
Majitel: řecký rejdař E. M. Tricogl Andros (koupil ji v r 1938)
Ztroskotání: 19. 3. 1939
Rozměry: délka 104 m, šířka 15,1 m
Hloubka: 25 – 55 m

 

Loď vezla náklad uhlí ze Swansea do Benátek. Z důvodu závady na kormidle narazila do vnější strany mysu Stupišče, po nějaké době se potopil a klesl na dno, kde leží na levoboku kýlem k pevnině. 

Vyskytly se však i domněnky, že ztroskotání způsobila posádka úmyslně na popud majitele lodi, aby tak rejdař získal od pojišťovny vysoké pojistné plnění. 

Nejzajímavější částí vraku je strojovna, kde jsou dodnes zachovalé instalace včetně nádherných obrovských "budíků".  Impozantní je i lodní šroub a kormidlo, oboji porostlé krásně barevnými korály.

TETI  (ex. Acoreano/pt, Birkelund, Caiala, Magna, Udsire, Archiduc Rodolphe/am)

Typ vraku: nákladní
Výroba: 1883, USA, loděnice John Cockerill, Hoboken
Majitel: Itálie, společnost Societa Italiana Navigazione Transporti e Armamenti Ravena, do té doby vystřídala šest vlastníků
Rozměry: délka 72 m, šířka 8 m, výška 4,8 m
Ztroskotání: 23. 5. 1930
Hloubka: 10 – 35 m

 

Parník se potopil v květnu 1930 v noci, když uvízl za bouře na pod vodou skrytém skalisku ostrůvku Mali Barjak. Celou posádku lodi se podařilo rybářům z Komiže za dramatických okolností zachránit. Parník původně čněl dlouhou dobu na útesu, postupně však mizel pod hladinou. 

Loď vezla náklad žulových kostek, které se používaly na výstavbu cest. Kromě impozantního kotle a parního stroje je lokalita zajímavá tím, že slouží za bydliště obrovským a hlavně zvědavým úhořovcům. 

BRIONI

Typ vraku:  osobní a nákladní parník
Výroba: 1909, Itálie, loděnice Contiere Navale Triastino (CNT) v Monfalcone
Majitel: Itálie, od roku 1925 společnost Societa di Navigazione a Vapore Puglia Bari
Rozměry: délka 68,36 m, šířka 9,5 m
Ztroskotání: 2. 2. 1930
Hloubka: 45 - 63 m

Parník se potopil v únoru 1930, když za bouře a silného větru narazil do strmých skalních břehů Ravniku. O posledním osudu parníku nejsou dosud bližší informace - ví se jen, že při poslední plavbě vezl náklad (tabák a víno) i cestující. 

Na zádi vraku je velké kormidlo a šroub se čtyřmi listy. Na boku je řada kulatých oken kajut, jsou zde vidět záďové jeřáby záchranných člunů, výborně zachovalé nástavby a stěžně. Horní část komína upadla a leží vedle vraku. Dřevěné paluby se rozpadly, a tak je dobře vidět do kajut i do strojovny.  Na přídi jsou vidět kotevní navijáky a kotvy. Vrak je krásný pro penetraci.

FORTUNAL

Typ vraku: rybářská loď
Výroba: Chorvatsko
Ztroskotání: 1991
Hloubka: 40 - 53 m

 


Fortunal byl rybářský kutr, který ztroskotal u severozápadního pobřeží Visu, kde najel v bouři na útes s potopil se. Často jsou zde k vidění obří langusty. Hned vedle vraku navazuje krásná stěna, která končí skoro padesátimetrovou jeskyní, v níž se mísí slaná voda se sladkým přítokem.
 

CONSOLIDATED B-24

Typ vraku: letadlo
Ztroskotání: 1944
Hloubka: 37 - 40 m

 



Vrak těžkého amerického bombardéru B-24 H Liberator. Výroba těchto letadel probíhala ve městě Tulsa v Oklahomě a celkem jich bylo vyrobeno 18 tisíc. Americké archivy uvádějí, že kolem ostrova VIS se potopilo celkem 15 letadel.

 

LOKALITY PRO "NEVRAKAŘE"

Seget

Jeden z nejhezčích útesů kolem ostrova Vis. Je plný ryb, gorgonií a korálů. Začíná již v 10 metrech

 

 



Seka

Dva útesy vedle sebe, jeden začíná ve 3, druhý v 6 metrech. Oba jsou bohatě obydlené drobnými rybkami, koráli a v hloubce kolem 30 metrů jsou i gorgonie.

 

 


Zelená jeskyně

Mělká jeskyně, která je v hloubce do 5 metrů. Má široký vstup a uvnitř můžete spatřit chobotnice a sépie. 

 

 

 


Amfory

Na této lokalitě nalezneme velké úlomky amfor, lodního nádobí a také velký mlýnský kámen. Vše se nachází od 9 do 28 metrů. 

Máte zájem? Dejte nám vědět a ozveme se vám

Jiná:
cm
kg

Zpracování osobních údajů poskytnutých v tomto formuláři je nezbytné pro plnění smlouvy či jednání o nabídce služeb. Více viz Zásady zpracování osobních údajů.

top