PADI IDC CENTER

  • Veletržní 31, Praha 7,  170 00
  • +420 251 564 098

Safari Egypt vraky a Tirany

Termín 20. - 27.10.2019

Cena: 31 900 Kč

Jako každým rokem i letos vyrážíme na podzimní safari do Egypta. Tentokrát na Tiranské ostrovy, kde jsme už dlouho nebyli. Naše cesta začne v egyptské Hurghadě odkud se vydáme na sever přez známý útes Abu Nuhas, kde v příjemné hloubce odpočívá několik krásných vraků. Dále budeme pokračovat až k jednomu z nejznámějších vraků na světě - SS Thistlegorm. Dále nás naše cesta zavede na nejjižnější cíp Sinajského poloostrova Ras Mohammad, kde jsou překrásné lokality Shark reef a Yolanda reef nabízející rozmanitou podvodní faunu a floru a právem se řadí k tomu nejlepšímu co Rudé moře nabízí. Zlatým hřebem safari bude potápění u Tiranských ostrovů, kde je velmi bohatý podvodní život a šance spatřit mimo jiné i kladivouny.

Toto safari je díky skladbě lokalit vhodné pro potápěče zajímající se o faunu i floru, tak i pro vrakaře, kteří se budou moci vyřádit na jedněch z nejlepších vracích v Egyptě.

Program:

20.10.2019  Odlet z Prahy do Egypta, transfer do přístavu, nalodění
21.10. - 27.10.  Safari - potápění, možnost absolvovat kurzy AOWD a Nitrox
26.10.2019  Poslední jeden až dva ponory, návrat do přístavu
27.10.2019  Transfer na letiště, odlet zpět do Prahy


Po příletu do Egypta následuje transfer na loď a ubytování. První den je určen pro cestu a nalodění. V případě ranního příjezdu je možno již první den potápět za příplatek 20 Euro. Poslední noc se obvykle zůstává na lodi až do odjezdu na letiště, ale je nutné vyklidit kajuty do 17:00, aby byly připraveny pro další skupinu. V případě nenavazujících letů je možno strávit poslední noc v hotelu 4* s All Inclusive za příplatek 40 Euro (ale za posledních 8 let se to nestalo). 

Cena safari  31 900 Kč

Cena zahrnuje: letenku Praha - Egypt, transfery, safari, potápění, plnou penzi a nealkoholické nápoje

Cena nezahrnuje: vízum do Egypta 25 USD (platí se při příletu v Egyptě), spropitné posádce cca 40 Euro, poplatky (národní park, marine fee, palivový příplatek atd.) 80 Euro, alkohol, presso apod., zapůjčení deco láhví (nebudou potřeba), dvojče 50 Euro/týden, 15L láhve 30 Euro/týden a nitrox.

Lokality, které navštívíme:

Mapa potápěčských lokalit EgyptJackson útes

Útes Jackson je místními právem nazýván „Akvárium“ a je jedním z nejoblíbenějších potápěčských lokalit v okolí Tiranského ostrova. Korálová stěna, táhnoucí se po celém obvodu, je plná života – o murény, kanice či mořské želvy zde není nouze. V srpnu, září i říjnu zde potápěči vyčkávají na školu kladivounů, kteří jsou zde často spatřeni. 

Útes Woodhouse

Tento relativně dlouhý a úzký útes se nachází mezi útesy Thomas a Jackson a ponory zde jsou, kvůli silným proudům, vždy driftové. Nejzajímavější částí útesu je její severovýchodní část, kde se nachází kaňon přecházející v jeskyni v hloubce cca 30 m. Je zde možnost setkat se s kanicemi, želvami či žraloky. 

Útes Gordon

Útes je velmi známý a lehce rozpoznán díky vraku 108 metrů dlouhé lodi Louilla (3461 tun), která se zde potopila v září 1981. Na rozsáhlém jihozápadním platu, které je porostlé korály, je nejzajímavějším pístem Shark point- místo, kde lze především ráno, spatřit žraloky útesové či lagunové. 

Útes Thomas

Nejmenší z tiranských útesů s hlubokými korálovými stěnami porostlými gorgoniemi či koloniemi černých korálů. Paralelně s útesem, se zde v hloubce 35 metrů, otevírá kaňon, jehož dno dosahuje hloubky až 90 metrů. Kromě spousty ryb se zde můžete setkat i se žraloky, napoleony či želvami.

Vrak Kormoran

Na severu Tiranského ostrova se nachází velký vrak lodi v pouhých 6 – 8 metrech. Každopádně se zde dá potápět pouze za velmi příznívých podmínek.

Ras Mohamed

Národní park Ras Mohamed se rozkládá na ploše téměř pět set kilometrů čtverečních a je považován za jedno z nejkrásnějších míst pro potápění na světě. Ras Mohamed, hlavně útesy Jolanda a Shark reef, je vyhlášený svou bohatostí podvodního života. Krásné stěny padají do magických hloubek s fascinujícím množstvím ryb, častým výskytem želv, napoleonů a šancí na setkání s delfíny.

SS THISTLEGORM

Parní loď, 126 metrů dlouhá s výtlakem 4898 tun, vypuštěna na moře 9. 4. 1940, vykonala několik velkých cest. 1. do USA, aby přivezla součástky do letadel, 2. cesta do Argentiny pro obilí, 3. cesta do západní Indie pro cukr a rum. Poslední byla naplánovaná kolem Afriky a přes Suez do Alexandrie. Cesta začala z přístavu Glasgow 2. 6. 1941. V konvoji lodí pokračovala přes Kapské město a dále nahoru podél východního pobřeží Afriky. Přes Suezský kanál měla doplout do Alexandrie, kam vezla válečný materiál určený pro Montgomeriho 8. armádu v Tobruku (nákladní auta, motocykly, zbraně a střelivo, letadla, radiostanice, lodě a mnoho dalších). Dále vezla dvě soupravy lokomotiv pro egyptskou železnici. V noci 5. 10. 1941 ji zasáhly letecké pumy shozené z německých Heinkelů patrolujících nad Suezským zálivem. Dvě pumy dopadly do 5. nákladového prostoru kde explodoval náklad munice. Výbuch byl tak mohutný, že obě lokomotivy vylétly vysoko do vzduchu. 6. 10. 1941 v 1:30 šel Thistlegorm ke dnu. Zahynulo 9 lidí, kapitán Ellis a zbývajících 35 členů posádky bylo zachráněno a odvezeno do Suezu. 

Thistlegorm leží ve 30 metrech na písečném dně ( nejnižší bod ve 32 metrech a nejvyšší v 15 metrech). Střední část trupu v epicentru výbuchu je totálně zničená. Záď s mohutným lodním šroubem leží na boku a je dobře viditelná. Na palubě je hlavní protiletadlové dělo a 39mm kanón. Příďová část začíná 15 metrů pod hladinou a až po kapitánský můstek je dobře zachovaná.

Vrak objevil Jean Jacques Cousteau v roce 1955, ale nezaznamenal jeho pozici. Vrak byl znovuobjeven na počátku 90. let. Od té doby je potápěči často navštěvován.

Motorky na vraku ThistlegormVrak Thistlegorm


Vrak CARNATIC

Carnatic byla rychlou anglickou lodí 90 metrů dlouhou s výtlakem 1776 tun. Byla vypuštěna v roce 1862 a byla vybavena velkými stěžni a silným parním motorem.
Loď vyplula ze Suezu 12. září 1896 a mířila do Bombaje v Indii. Při své cestě vezla 230 pasažérů a kromě pošty pro anglické vojáky v Indii, také množství lahví vína a  „London Soda Water“. V noci 13. 9. 1869 skončila svou cestu na ostrých korálech Abu Nuhas. Kapitán včas nerozpoznal závažnost poškození lodi a nechal pasažéry strávit noc na palubě v očekávání pomoci od lodě Sumatra. Během noci začal silně foukat vítr a velké vlny natolik poškodily loď, že se rozlomila ve dvě části. Záďová část se potopila bezprostředně a vzala s sebou více než 20 pasažérů, příď uvázla na útesu, kde zůstala několik měsíců, než ji další bouře potopila k úpatí reefu.

Vrak leží na levém boku v hloubce 25 metrů. Po obhlídce celé lodi se potopte k zádi, kde je vidět mohutný lodní šroub se 3 lopatkami. Střední část lodi je totálně zničená. Vedle leží 2 lodní stožáry. Ještě před několika lety byly vidět v trupu lodi lahve vína a oválné flašky London Soda Water s vylisovanými jmény Bombay a Calcuta, jako místo jejich destinace.

Vrak GHIANNIS D.

Nejlépe zachovaný vrak z pěti vraků v oblasti Abu Nuhas.
Ghiannis byla velká obchodní loď 100 metrů dlouhá s výtlakem 3000 tun, byla vyrobena v Japonsku v roce 1969. Vyplula na svou poslední cestu z přístavu Rijeka v Chorvatsku v dubnu 1983, aby přistála v přístavu Hodeida v Jemenu. Z neznámé příčiny nebo snad pro špatnou navigaci došlo 19. dubna 1983 ke kolizi s útesem Abu Nuhas. Vzdor silnému nárazu na korálový útes se loď nepotopila bezprostředně, ale zůstala zachycena na reefu a posádka stačila uniknout do bezpečí. Trup nemohl dlouho odolávat vlnám a nárazům na ostré korály. Po několika týdnech se loď uvolnila a rozlomila ve dvě části a zmizela úplně. Obě dvě části leží na písečném dně v hloubce 27 metrů a obě leží na levoboku.

Zajímavá je záď lodi, která je perfektně zachovaná. Je zde vidět lodní šroub s ohnutými lopatkami. Nádhernými objekty k fotografování jsou horní paluba, kapitánský můstek, impozantní komín označený písmenem D – znak řecké lodní společnosti Danae. Přes komín je dobře vidět hlavní stožár a dva lodní nákladové jeřáby. V oblasti pod komínem najdete několik velkých otvorů (oken) vedoucích do nitra lodi. Při průzkumu tohoto prostoru je potřeba dávat pozor na ostré části vraku. Centrální část lodi s nákladovými prostory byla kompletně zničena. Mnoho částí vraku je rozházeno v okolí na písečném dně. 


CHRISOULA K.

Vrak TILE – tato ohromná nákladní loď je někdy mylně nazývána Chrisoula K. Její příďová část nyní leží na reefu Abu Nuhas. Příď vraku je nad vodou a je perfektně zachovaná.
Tato obchodní loď přes 100 metrů dlouhá, která křižovala vody v oblasti Gobalu na počátku 80tých let, vezla náklad italských dlaždic do přístavu v Saudské Arabii. Ani ona se nevyhnula osudu jiných lodí, a neznámo proč skončila svou poslední cestu na reefu Abu Nuhas. Pravděpodobně příčinou nehody nebylo špatné počasí, které by vychýlilo loď ze správného kursu, ale zřejmě lidská chyba. Velká rychlost, kterou loď najela na reef spíše svědčí o tom, že  posádka byla absolutně přesvědčena o správnosti svého kurzu a včas nezpozorovala vychýlení z bezpečného koridoru. Síla při nárazu byla tak velká, že se loď rozlomila na 3 části a ihned se potopila. Posádka se i přes ohromnou sílu nárazu na reef bezpečně unikla. Zadní čtvrtina lodi se částečně přetočila a odpočívá ve 27 metrech na pravoboku, zbytek trupu leží podél reefu. Příďová část sedí na útesu a trčí z vody.

Průzkum vraku začněte v nejhlubší oblasti, kde se nachází záď s čtyřlopatkovým lodním šroubem a kormidlem. Pokračujte podél hlavní paluby do menší hloubky, až narazíte na lodní jeřáb ležící na dně. O kousek dále, v hloubce kolem 19 metrů, můžete najít lodní komín. Z písčitého dna se zde objevuje zahrada úhoříků stojících ve vertikální poloze. Pokračujte podél paluby, až dosáhnete otvoru, kterým můžete vidět náklad dlaždic označených „Made in Italy“ rozházených chaoticky uvnitř trupu.  Buďte velice opatrní, abyste nezvířili jemný sediment ležící v trupu lodi. Plavte do strojovny, té dominuje velký, nyní tichý, 12válcový motor. Můžete také vidět různé kusy pracovního nářadí poházené kolem.

KIMON M

Nákladní loď 106 metrů dlouhá s výtlakem 3714 tun, vyrobená v německých loděnicích v roce 1952. Byla vybavena čtyřmi osmiválcovými dieselovými motory.

V roce 1978 přepravovala náklad čočky z Turecka do Bombaje. Kapitán lodi strávil dva dny a dvě noci manévrováním v Suezské a Gobalské úžině. Po překonání nejnebezpečnější části cesty předal 12. 12. 1978 službu jednomu z důstojníků, krátce na to loď v plné rychlosti narazila na severovýchodní cíp reefu Abu Nuhas. Nedaleko plující loď zachránila celou posádku. Loď zůstala uvízlá na reefu, což umožnilo zachránit část nákladu. Za několik dní ve vlnobití sklouzla z reefu a potopila se. Nyní leží na pravém boku na písečném dně.
Později byly v boku lodi vyřezány otvory, kterými byly vytaženy lodní motory

STRAVOVÁNÍ:

Po celý pobyt na lodi se o nás bude starat výborný kuchař, který nám zajistí plnou penzi a svačinky. Po celý den i noc máme k dispozici nealko nápoje včetně kávy a čaje. Stravování je zajištěno formou švédských stolů, takže si každý určitě vybere dle své chuti a problém nebudou mít ani vegetariáni.

Loď: MY MARTINA

Pohodlná a pro potápěče plně vybavená loď má celkem 12 prostorných dvoulůžkových kajut s vlastním příslušenstvím. Kajuty jsou s vlastními koupelnami, klimatizací (centrálně ovládaná), ledničkou, osuškou, županem, větrákem a TV/ DVD. 

Na hlavní palubě se nachází pohodlný salón a jídelna. V salónu je k dispozici LCD TV, DVD a hudba, knihovna, společenské hry apod. Na horní palubě je další posezení a bar s lednicí místo pro opalování.

Specifikace:

Klasifikace lodi: Loď 5*****
Kapacita: 22 pasažérů +2 divemasteři
Rok dokončení: červen 2007
Délka: 31 m, Šířka: 8 m
Motory: 2 x Man 600 HP
Generátory: 1 x 75 KW, 1x 60 KW Silent
Odsolovací zařízení
Voda: nádrž 15 tun
Palivo: nádrž 16 tun nafty
Navigace: GPS, radar, echosonda, kompas.
Komunikace: Marine VHF, satelitní telefon
Kyslík: 3 láhve 50 l, maska, první pomoc
Záchranné vybavení: 30 ks záchranných vest, 2 záchranné čluny každý pro 20 osob.
Čluny: 2 zodiaky 5m pro 8 – 10  potápěčů
Dva výstupové žebříky

Potápěčské vybavení:

Nitrox  
Kompresory: 3 x coltri sub
14 ks hliníkových 12l DIN,  4 ks hliníkových 14l DIN,
4 x dvojče 12 l hliník s manifoldem, 5 ks 12l s dvojventilem 

Máte zájem? Dejte nám vědět a ozveme se vám

Jiná:
cm
kg

Zpracování osobních údajů poskytnutých v tomto formuláři je nezbytné pro plnění smlouvy či jednání o nabídce služeb. Více viz Zásady zpracování osobních údajů.

top