PADI IDC CENTER

  • Veletržní 31, Praha 7,  170 00
  • +420 251 564 098

EGYPT - severní safari

Termín 12. - 19.7.2015

Cena: 25 600 Kč


Rudé moře je vnitřní moře Indického oceánu mezi Arabským poloostrovem a Afrikou. Je 2000 km dlouhé a až 350 km široké. Rozloha Rudého moře je asi 450 000 km². Maximální hloubka je 3039 m. Na jihu je Rudé moře spojené průlivem Bab-al-Mandab s Adenským zálivem Arabského moře, na severu spojuje Rudé a Středozemní moře Suezský průplav. Rudé moře má velmi vysokou salinitu (průměrně 36 až 38 promile), která je způsobena velkým výparem a minimálním množstvím srážek.

 

Díky pobytu na potápěčské lodi navštívíme nejznámější a nejhezčí lokality severní části egyptského pobřeží. Zaměříme se na vraky, kterých je v této oblasti velké množství a několik z nich patří k nejhezčím vrakům na světě.

I když se jedná o severní vrakovou trasu, kde se zapotapíme na vyhlášených vracích, tak do programu zařadíme i potápění na korálové zahrady, útesy a stěny.  

 

 

Program:

 


12.7.2015  Odlet z Prahy do Hurghady s leteckou společností Travel Servis, transfer do přístavu, nalodění
13.7. - 17.7.  Safari - potápění, možnost absolvovat kurzy AOWD a Nitrox
18.7.2015  Poslední jeden až dva ponory, návrat do přístavu
19.7.2015  Transfer na letiště, odlet zpět do Prahy

 

Cena safari  25 600 Kč. Záloha 10 000 Kč je splatná při rezervaci. Co cena zahrnuje najdete zde

 


Během safari máte ideální možnost absolvovat kurzy potápění za speciální ceny:

Advanced Open Water Diver,  Nitrox Diver, Vrakový potápěč   

 


 

Lokality, které navštívíme:

 

Safari je zaměřené převážně na nejlepší egyptské vraky, ale samozřejmě navštívíme i další rybičkové lokality. 

 

Vrak ULYSSES

 

Oblast mezi ostrovy Gobal, Shadwan a západním pobřežím jižní Sinaie je nazývána úžinou Gobal.
Po otevření Suezského průplavu 17.9.1869 prudce vzrostla námořní doprava. Prvními uživateli této cesty byly lodě Britské flotily, které pluly do svých kolonií v Indickém oceánu. Ke zvýšení bezpečnosti lodní cesty nechala britská admiralita postavit mnoho majáků. A  přesto o náročnosti navigace v těchto vodách vypovídá množství lodních vraků hlavně v okolí reefu Abu Nuhas ( 4 až 7 vraků dle různých zdrojů) a v blízkosti ostrova Gobal. Je tu více vraků než kdekoliv jinde v egyptské části Rudého moře.

 

Tato část úžiny obsahuje množství reefů s mnohotvárnými formami života, včetně velkých pelagických druhů, jako jsou žraloci, tuňáci, barakudy, manty a delfíni. Hlavně v blízkosti korálových útesů Sha´ab el Erg a Umm Usk můžeme pozorovat tyto velké tvory. 

 


Bluff Point

 

Na západní straně Gobal Canal a severně od Abu Nuhas reefu jsou ostrovy Global Seghira a Global Kebira navzájem spojené úžinou z písku. Na jihovýchodní části Globa Seghira, menšího ze dvou ostrovů, je mohutný výběžek známý jako Bluff Point. Poznat ho lze podle malého, ale životně důležitého majáku. Potápět se je možné podle dvou různých itinerářů. Který zvolíte, rozhodne směr a síla mořského proudu. V klidných dnech se zanořte z lodi v jihozápadní části Bluff Point. Plavte podél stěny (je po vaší levici), padající do hloubky kolem 40m, plné korálových formací, gorgonií a teras. Viditelnost v této oblasti může být zhoršena v důsledku severovýchodního větru, který jde proti pobřeží. Pozorně prohlédněte dno v hloubce kolem 40m kde uvidíte masivní korálové formace, které poskytují úkryt pro velké murény jávské a kanice. Zajímavé jsou také malé jeskyňky ve stěně v hloubce kolem 26m (glassfish, lionfish, skorpionfish).
Pláže podél pobřeží ostrovů Gobal jsou ideálním místem pro snůšku želvích vajec. V letních měsících je zde vidět množství různých druhů mořských želv.


Druhou možností je driftový ponor. Ponor začněte na východním konci Bluff Point a nechte se unášet proudem kolem korálové stěny, kterou máte po své pravici. Nejlepší dobou je dopoledne kdy slunce osvětluje východní stěnu. Zatím co vás proud tlačí ke kotvišti, můžete zahlédnout útesového žraloka bělocípého, tuňáky a delfíny.
Málo známým vrakem je malá bárka ležící v hloubce 12m pod kotvištěm. Pravděpodobně sloužila k dovážce pitné vody lidem pracujícím na ostrově. Zvláště pěkný je zde noční ponor kdy světla reflektorů ozáří trup lodi. Můžete zde obdivovat mnohobarevné variace.

 

 

 

 

Shaab Abu Nuhas

 

Reef SHA´AB ABU NUHAS leží v centrální části oblasti Gobal. Mnoho let, zvláště po otevření Suezského průplavu, byl tento reef opravdovou hrozbou pro lodě plující tímto kanálem.

Jednou z prvních lodí potopených v těchto vodách byla loď Carnatic, jejíž trosky jsou stále viditelné na severní straně ostrova.

 

Vrak CARNATIC

 

Carnatic byla rychlou anglickou lodí 90m dlouhou s výtlakem 1776 tun. Byla vypuštěna v roce 1862 a byla vybavena velkými stěžni a silným parním motorem.
Loď vyplula ze Suezu 12.září 1896 a mířila do Bombaye v Indii. Při své cestě vezla 230 pasažérů a kromě pošty pro anglické vojáky v Indii,
také množství lahví vína a  „London Soda Water“. V noci 13.9.1869 skončila svou cestu na ostrých korálech Abu Nuhas. Kapitán včas nerozpoznal závažnost poškození lodi a nechal pasažéry strávit noc na palubě v očekávání pomoci od lodě Sumatra. Během noci začal silně foukat vítr a velké vlny natolik poškodily loď, že se rozlomila ve dvě části. Záďová část se potopila bezprostředně a vzala sebou více než 20 pasažérů, příď uvázla na útesu, kde zůstala několik měsíců, než ji další bouře potopila k úpatí reefu.


Vrak leží na svém levém boku v hloubce 25m. Po obhlídce celé lodi se potopte k zádi kde je vidět mohutný lodní šroub se 3mi lopatkami. Střední část lodi je totálně zničená. Vedle leží 2 lodní stožáry. Ještě před několika lety byly vidět v trupu lodi lahve vína a oválné flašky London Soda Water s vylisovanými jmény Bombay a Calcuta, jako místo jejich destinace.

 

 

Vrak GHIANNIS D.


Nejlépe zachovaný vrak z 5ti vraků v oblasti Abu Nuhas.
Ghiannis byla velká obchodní loď 100m dlouhá s výtlakem 3000 tun, byla vyrobena v Japonsku v roce 1969. Vyplula na svou poslední cestu z přístavu Rijeka v Chorvatsku v dubnu 1983, aby přistála v přístavu Hodeida v Jemenu. Z neznámé příčiny nebo snad pro špatnou navigaci došlo 19.dubna 1983 ke kolizi s útesem Abu Nuhas.  Vzdor silnému nárazu na korálový útes se loď nepotopila bezprostředně, ale zůstala zachycena na reefu a posádka stačila uniknout do bezpečí. Trup nemohl dlouho odolávat vlnám a nárazům na ostré korály. Po několika týdnech se loď uvolnila a rozlomila ve dvě části a zmizela úplně. Obě dvě části leží na písečném dně v hloubce 27m a obě leží na levoboku.

 

Zajímavá je záď lodi, která je perfektně zachovaná. Je zde vidět lodní šroub s  ohnutými lopatkami. Nádhernými objekty k fotografování jsou horní paluba, kapitánský můstek, impozantní komín označený písmenem D – znak řecké lodní společnosti Danae. Přes komín je dobře vidět hlavní stožár a dva lodní nákladové jeřáby. V oblasti pod komínem najdete několik velkých otvorů (oken) vedoucích do nitra lodi. Při průzkumu tohoto prostoru je potřeba dávat pozor na ostré části vraku. Centrální část lodi s nákladovými prostory byla kompletně zničena. Mnoho částí vraku je rozházeno v okolí na písečném dně. 

 

 

 

 

CHRISOULA K.


Vrak TILE – tato ohromná nákladní loď je někdy mylně nazývána Chrisoula K. Její příďová část nyní leží na reefu Abu Nuhas. Příď vraku je nad vodou a je perfektně zachovaná.
Tato obchodní loď přes 100m dlouhá, která křižovala vody v oblasti Gobalu na počátku 80tých let, vezla náklad italských dlaždic do přístavu v Saudské Arabii. Ani ona se nevyhnula osudu jiných lodí, a neznámo proč, skončila svou poslední cestu na reefu Abu Nuhas. Pravděpodobně příčinou nehody nebylo špatné počasí, které by vychýlilo loď ze správného kursu, ale zřejmě lidská chyba. Velká rychlost, kterou loď najela na reef spíše svědčí o tom, že  posádka byla absolutně přesvědčena o správnosti svého kurzu a včas nezpozorovala vychýlení z bezpečného koridoru. Síla při nárazu byla tak velká, že se loď rozlomila na 3 části a ihned se potopila. Posádka, vzdor ohromnému nárazu na reef, bezpečně unikla.
Zadní čtvrtina lodi se částečně přetočila a odpočívá ve 27m na pravoboku, zbytek trupu leží podél reefu. Příďová část sedí na útesu a trčí z vody.


Průzkum vraku začněte v nejhlubší oblasti kde se nachází záď s čtyřlopatkovým lodním šroubem a kormidlem. Pokračujte podél hlavní paluby do menší hloubky až narazíte na lodní jeřáb ležící na dně. O kousek dále, v hloubce kolem 19m, můžete najít lodní komín. Z písčitého dna se zde objevuje zahrada úhoříků stojících ve vertikální poloze. Pokračujte podél paluby až dosáhnete otvoru, kterým můžete vidět náklad dlaždic označených „ Made in Italy“ rozházených chaoticky uvnitř trupu.  Buďte velice opatrní, abyste nezvířili jemné bláto ležící v trupu lodi. Plavte do strojovny, té dominuje velký, nyní tichý, 12ti válcový motor. Můžete také vidět různé kusy pracovního nářadí poházené kolem.


 

KIMON M

 

Nákladní loď 106m dlouhá s výtlakem 3714 tun, vyrobená v německých loděnicích v roce 1952. Byla vybavena čtyřmi osmiválcovými dieselovými motory.
V roce 1978 přepravovala náklad čočky z Turecka do Bombaye. Kapitán lodi strávil dva dny a dvě noci manévrováním v Suezské a Gobalské úžině. Po překonání nejnebezpečnější části cesty předal 12.12.1978 službu jednomu z důstojníků, krátce na to loď v plné rychlosti narazila na severovýchodní cíp reefu Abu Nuhas. Nedaleko plující loď zachránila celou posádku. Loď zůstala uvízlá na reefu, což umožnilo zachránit část nákladu. Za několik dní ve vlnobití sklouzla s reefu a potopila se. Nyní leží na pravém boku na písečném dně.
Později byly v boku lodi vyřezány otvory, kterými byly vytaženy lodní motory

 

Sha´ab el Erg

 

Severozápadně od ostrova Shadwan leží tento velký reef, který rozpoznáte podle charakteristického tvaru koňského kopyta. Uprostřed, dobře chráněná před severními větry, je laguna, která poskytuje výborné místo pro kotvení.
Laguna je zajímavá výskytem delfínů, kteří často plují kolem kotvících lodí a sledují posádky na nich. Někdy na severní straně reefu jsou vidět obrovské manty ( nejčastěji leden až březen).
Nedaleko od jihozápadního výběžku najdete vrcholek reefu známého jako Gotha Sha´ab el .Erg . Potápění zde je v hloubkách mezi 6 a 16m a je zajímavé výskytem mnoha druhů barevných korálů a ryb. Někdy můžete zahlédnout žraloka ( nurse shark) líně ležícího na písečném dně.

 

Ostrov Umm Gamar


V arabštině znamená  „Matka měsíce“. Tento malý ostrov, snadno rozpoznatelný podle malého majáku, je vynořená špička rozlehlého reefu, která se táhne stovky metrů od severu k jihu. Lodě mohou kotvit na jižní straně ostrova. Nejzajímavější místo pro potápění je podél jižní strany. V hloubce 15m jsou korálové formace kde lze najít velké murény jávské vyhlížející ze svých skrýší.
Podél východní stěny, jdoucí severním směrem, vystupují z písečného dna 4 velké korálové věže. První věž, několik desítek metrů od kotviště, se tyčí z hloubky 21m. Pokračujete-li dál ( stěna reefu po levé ruce), narazíte na další 3 věže. Zpět plavte podél stěny reefu.

 

 

SS THISTLEGORM

  

Parní loď, 126m dlouhá s výtlakem 4898 tun, vypuštěna na moře 9.4.1940, vykonala několik velkých cest. 1. do USA, aby přivezla součástky do letadel, 2. cesta do Argentiny pro obilí, 3. cesta do západní Indie pro cukr a rum. Poslední byla naplánovaná kolem Afriky a přes Suez do Alexandrie. Cesta začala z přístavu Glasgow 2.6.1941. V konvoji lodí pokračovala přes Kapské město a dále nahoru podél východního pobřeží Afriky. Přes Suezský kanál měla doplout do Alexandrie, kam vezla válečný materiál určený pro Montgomeriho

8. armádu v Tobruku (nákladní auta, motocykly, zbraně a střelivo, letadla, radiostanice, lodě a mnoho dalších).

 

Dále vezla dvě soupravy lokomotiv pro egyptskou železnici.
V noci 5.10.1941 ji zasáhly letecké pumy shozené z německých Heinkelů patrolujících nad Suezským zálivem. Dvě pumy dopadly do
5. nákladového prostoru kde explodoval náklad munice. Výbuch byl tak mohutný, že obě lokomotivy vylétly vysoko do vzduch. 6.10.1941 v 1:30 šel Thistlegorm ke dnu. Zahynulo 9 lidí, kapitán Ellis a zbývajících 35

členů posádky bylo zachráněno a odvezeno do Suezu. 

 

 

 

  

Thistlegorm leží ve 30m na písečném dně ( nejnižší bod ve 32m a nejvyšší v 15m). Střední část trupu v epicentru výbuchu je totálně zničená. Záď s mohutným lodním 

šroubem leží na boku a je dobře viditelná. Na palubě je hlavní protiletadlové dělo a 39mm kanón. Příďová část začíná 15m pod hladinou a až po kapitánský můstek je dobře zachovaná.
Vrak objevil Jean Jacques Cousteau v roce 1955, ale nezaznamenal
jeho pozici. Vrak byl znovuobjeven na počátku 90. let. Od té doby je potápěči často navštěvován.

 

 

 

 

 

 

Loď: MY MARTINA


Pohodlná a pro potápěče plně vybavená loď. Celkem 12 prostorných dvoulůžkových kajut s vlastním příslušenstvím. Kajuty s vlastními koupelnami, klimatizací, ledničkou, osuškou, županem, větrákem a TV/ DVD. 


Specifikace:

 

Klasifikace lodi: Loď 5*****

Kapacita: 22 pasažérů +2 divemasteři

Rok dokončení: červen 2007

Délka: 31 m, Šířka: 8 m

Motory: 2 x Man 600 HP

Generátory: 1 x 75 KW, 1x 60 KW Silent 

Odsolovací zařízení

Voda: nádrž 15 tun 

Palivo: nádrž 16 tun nafty

Navigace: GPS, radar, echosonda, kompas.

Komunikace: Marine VHF, satelitní telefon 

Kyslík: 3 láhve 50 l, maska, první pomoc

Záchranné vybavení: 30 ks záchranných vest, 2 záchranné čluny každý pro 20 osob.

Čluny: 2 zodiaky 5m pro 8 – 10  potápěčů 

Dva výstupové žebříky


Potápěčské vybavení:


Nitrox  – membránový systém, standardně EAN 32 

Kompresory: 3 x coltri sub

14 ks hliníkových 12l DIN,  4 ks hliníkových 14l DIN, 

4 x dvojče 12 l hliník s manifoldem, 5 ks 12l s dvojventilem

  


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Máte zájem? Dejte nám vědět a ozveme se vám

Jiná:
cm
kg

Zpracování osobních údajů poskytnutých v tomto formuláři je nezbytné pro plnění smlouvy či jednání o nabídce služeb. Více viz Zásady zpracování osobních údajů.

top